Underway

Det är en udda upplevelse att springa uppför en lejdare, fast den liksom lutar neråt.. Och sedan blir den dubbelt brant uppför..

Vi har fått en resa, fast jag vet inte vad terminalen heter. Ligger på bortsidan av England vet jag att den gör. Vi är på väg nu, och det rullar så man måste spänna fast saker.

Har vart ute på däck någon timme och hängt på arbetet där. Den nya lasten är inte nafta, så tankarna måste rengöras. En väldans komplicerad och noga procedur ..

Sjön slog över däck några gånger, så man kan säga att jag duschat i havsvatten, typ  10 gånger.

Internet har börjat samarbeta bättre nu, så det tar inte en halv dag att kolla mailen!

Imorgon: Många timmars jobb =)

OOW

06.30 Vaknar
06.45 Spenderar 30 min på löpbandet
07.30 Frukost
08.00-12.00 I min för stora overall. Smörjer. Bankar. Skruvar. Svär lite också
12.00-12.30 Lunch (Några dagar till iaf =) )
12.30-16.00 Frivakt. Typ ledig. Pluggar mest
16.00-17.00 Vakt på bryggan
17.00-17.20 Middag ( börjar ta slut .. )
17.20-20.00 Vakt på bryggan. Pluggar lite. Plottar fartyg. Fyller i checklistor. är ju checklistor för att koka kaffe nästan, dessa checklistor är överallt!!
20.00-22.00 Fika. Datortid. Pluggar lite mer
Sover.

Check     √

Maten är slut

Är tillbaka på min kära ankarplats utanför Isle of Wight. Skulle tro att jag spenderat mer än halva min praktik så här långt på denna plats. Jag ser land åt två håll.. Kapten sa att vi eventuellt får en last i eftermiddag, men upphandlingarna för att få en last verkar ju mer komplicerad än en instruktionsbok.

Hur som helst måste till en hamn snart, finns nästan ingen mat kvar. Eller det finns ris, knäckebröd och cornflakes! Och Cornflakes kan man leva länge på!

Idag på förmiddasvakten har jag bråkat med 28 stycken lastrengöringspumpar. 11 kvar till imorgon.. Men jag måste faktiskt erkänna att det är ganska skoj att bråka med ventiler, packningar och skiftnycklar! Kanske måste tänka om i mitt val av utbildning..

Fint väder har det varit idag, vilket betyder att det bara kommit två regnskurar. Kom dock en gale-varning nu, så ikväll kommer det gunga igen.

Det stog om julmust i sax-pressen idag. Känns lite vemodigt att fira jul med massa männiksor som man knappt känner.. Alla som är här nu kommer att åka hem mitten på december. Efter det blir det jag, och så alla gamla gubbar.

Fast när Börje åker hem kommer jag gråta

På söndagar är det ledigt

Men vad gör man en ledig dag på en båt? Är ju som ganska svårt att hitta på nåt, eller ja titta på film.. Men hur mycket lär man sig då?

Nä, bättre och jobba, fast de är tungt att kliva upp tidigt! Har i alla fall fått gå in i Fawley, så nu ligger vi till kaj någonstans i södra England. Det tar ungefär 28 - 35 timmar att tömma alla tankar. Har suttit i lastkontrollen hela kvällen och försökt att förstå mig på hur systemet fungerar, men har bara kommit så långt att jag vet vad det heter.. SAAB! Ganska lätt att komma ihåg faktiskt!

Idag var det besättningsbyte, så den snälla farbrorn från Spanien som jag gått kvällsvakt med har åkt hem nu. Har inte sett någon så glad över att få åka hem på länge! Gubben jag ska gå med istället kommer från Finland och har inte duschat på 10 år. Han luktar illa. Och han äter en hel vitlök om dagen. Dessutom är hela världen dum, och alla är puckon enligt honom. Så det ser jag fram emot jättemycket! (tror jag var lite ironisk nu..)

Kan också berätta att imorgon ska jag lära mig att strippa. Det heter så när man ska tömma det sista ur lasttankarna, men det kan ju låta ganska kul! =)

En badboll ..

Hur troligt är det att man på Nordsjön utan land i sikte får se en blå och röd badboll dansa förbi på vågorna? Tror knappast att den kom från någon av plattformarna som vi passerade ..

Vet ni hur cool en ojleplattform ser ut? jag bara MÅSTE ut på en sådan!! Har frågat alla gubbar ombord om hur man gör, men alla säger bara att jag är ett pucko om jag vill ut på en sådan..

Har också kommit fram att jag är lite för liten för att vara på denna petrolero (tankbåt på spanska), eftersom alla kläder är 10 storlekar för stora. Att klättra i lejdare ikädd stövlar strl 47 rakt ner i en ballast-tank är inte överdrivet skoj..

Just nu ligger för ankar utanför Southampton. Tidigast på onsdagkväll är det våran tur att på gå till kaj. Det händer inte så mycket på en båt som ligger till ankars. Funderar på att kanske tvätta lite, ALLT stinker rök!! Alla gamla gubbar röker hela tiden. Så egentligen spelar det nog ingen roll om jag tvättar, allt kommer stinka sen ändå.

Igår kväll hade skepparen en trevlig diskussion med mig. Kontenatan av det hela var att godis var bra för kroppen och att man inte ska träna. Och gubben gav sig inte heller så det sluta med att han låste upp slabben och jag plockade ut två marabou. Slabben är som en butik ombord, och allt är skattefritt. Lite som en tax-free och varje månad får vi 500kr att göra av med i slabben. Men det enda som finns är choklad, läsk och cigarretter ..

Nästa vecka ska jag vara i maskin. Igår styrde jag detta monster själv.

I en stor röd ovarall, med matchande skosnören

Andra inlägget.
Idag var jag uppe före tuppen, eftersom vi redan kl ca 0400 skulle lägga till. Jag fick stå och se på, när de jobbade framme på backen, det tog några timmar, men det har varit skönt att vara ute hela förmiddagen! Jag fick sova mellan 6 och halv åtta, sedan gick jag vakt på däck från 8-12. Eftersom vi ligger till kaj så var det rätt så chill.
Till lunch idag var det stuvade makaroner och korv! Lisa åt mycket. Tänkte att jag skulle gå upp sedan och vila lite någon halvtimma, men jag vaknade några timmar senare. Jag har alltså försovit mig till middagen.. Någon gång snare ikväll eller imorgon bitti ska vi lämna Terneuzen, men ingen vet var vi ska efter det.

Nästan hela söndagen spenderade jag på bryggan, och jag var livrädd att jag skulle bli sjösjuk! Våghöjden låg väl på ca 4 meter, och i min mening så gungade det tillräckligt! Men det "här är ju ingenting" var de lugnande ord jag fick..

Ska trava ner nu, och kolla hur jag ska vara med ikväll!