...and so this is christmas

Sju veckor ombord.Tre veckor kvar.

Längtar hem till Rödön så jag blir galen. Har börjat få separationsångest från kära lilla Atland.
Lite nervös för flytten till rummet i Kalmar. Trivs väldigt bra i min hytt.
Vill ha Julmat. Men inte grisfötter och Kolpudding!
Julmust var beställd ombord. Vi fick kalles kaviar.
Jag äter Snickers varje dag. Typiskt obra, för jag skulle ju gå ner i vikt under praktiken.
Jag tränar inte längre heller. Min arm krånglar fortfarande.

Det är fyra dagar till Julafton. Får inte se Kalle Anka.

Från en skyddad värld

I flera dagar har mina kära sjömän försökt att få mig att förstå att alla människor inte är snälla. Att det inte fungerar, det där med att "behandla andra som du vill bli behandlad själv". Jag hade ju tänkt att jag skulle iland i Amsterdam, och det har jag varit också. Men som de har pratat om hur skumma folk är utomlands, och att någon av oss troligen skulle bli rånad, var jag inte lite skraj.

Men Amsterdam är en fin stad. Många fina hus, bra affärer och faktiskt så verkade folket trevligt. Inga rånförsökt, inte ens våra cyklar blev stulna!   Men det övergår mitt förstånd, det där red light district.. Jag fattar bara inte!

För att försöka bearbeta dagens intryck var jag tvungen att äta snickers och titta på Simpson - The movie. Men jag är fortfarande lite chockad. Har nästan glömt att jag faktiskt sett en åsna idag också. Det var ju lite coolt.

En åsna mitt i Amsterdam.

mando diao sjunger 'come on, come on'

Idag är inte min dag. Men kanske imorgon ?

Besättningsbyte idag igen, och nu åkte Isak och Ramon hem. Helt plötsligt så kände jag mig ganska så ensam.. Är ju dessa herrar som jag jobbat hela dagarna med, och som i princip lärt mig allt jag kan om sjömansskap.

Vi ligger fortfarande till ankars utanför Amsterdam, som det ser ut nu får vi gå in den 19e eller 20e.  Det ligger säkert runt en 20 båtar till på samma ankarplats, och så är det en vindkraftpark alldelens nära också.
Hoppas på att få gå iland lite, och se om man kan få till lite julstämmning!

Har seriösa problem med chokladen nu.. "Miss Chocolate" kallas jag för, inte bra. Inte bra alls.
Och inte kan jag träna fullt heller, min arm är forfarande konstig!

Dom säger att efter en viss tid till sjöss så blir man knasig. Börjar nästa att tro att det stämmer.

Sju veckor gjorda snart..

kiwi

I Amsterdam kommer det Snickers ombord. Som jag har tjatat!!

Under förmiddan ägnade jag en stund åt att skruva fast "locket" till lastlinan, och detta lock är ganska så tungt. Eftersom jag inte är så stark som jag skulle vilja vara så gick det väl inte superbra precis. Det tyckte inte kaj-gubbarna heller. Fem gubbar stod och titta på från kajen och skrattade åt mig.

Jag vet inte exakt vad det är vi har lastat, men satan vad illa det luktar! Och det sätter sig överallt så nu har städat hela hytten och tvättat alla kläder.

I Pembroke provianterades det, fem fulla lastpallar med mat. Och för första gången på fem veckor så finns det frukt ombord. Så jag tror jag kommer överleva iaf =)

Tyvärr har jag kommit ifrån min träningsperiod.. Nog för att jag vann träningsloggen i november, men som jag segar på nu så ser det mörkt ut för december.. Fast om man vinner får man presenter, så imorgon kanske att jag börjar igen.

Mitt nya nöje ombord är att bråka med chiefen. Han skäller på allt och alla hela tiden. Då skäller jag tillbaka.

Pembroke - Amsterdam

Har idag druckit coca-cola första gången på 6 veckor. Man missar en hel del fint när man befinner sig till sjöss, sånt som man inte tänker på.

Förtöjning inatt i Pembroke. Imorgon ska dagen ägnas åt proviantering för min del, och så ska två styrmän hem, och två nya mönstra på. Betyder att jag kommer få en ny handledare. Och att Marie åker hem :(

Jag ska vara kvar ombord i fyra veckor till...

Livet är som en chokladask.

Man vet aldrig vad man får!

Denna dag har varit en väldans fin dag! Bara börjar som gick lite snett.. Jag är ju som ganska duktig på att försova mig.. Men sedan, hade två timmar framme på backen och fixade alla brand/vent.-luckor. Och för att ligga utanför England så hade vi loveli väder! Blev nästan lite rörd av soluppgången över Atlanten, men bara nästan!

Efter fikarasten spenderade jag några timmar nere i en last-tank, och hjälpe till att laga pumpen, och jeeez! Cargotanks är coola ställen !!

Efter lunch fick jag vara radiovakt på däck, och fick det fina meddeandet att vi hade delfiner på babordssidan !
Jag blev glad så av att få se ett djur, Saknar faktiskt mina hästar och lilla Herman ganska mycket..

Klockan 16 gick på vakten på bryggan, och eftersom vi faktiskt gjort framfart genom sjön idag, så fick jag träna på att köra lite. Men nu ligger vi ankrade igen, utanför Pembroke där vi ska lasta på lördag. På lördag åker Marie hem, så ikväll hade vi godis och filmkväll!

Seabiscuit. helt klart min favoritfilm just nu! Delfiner. helt klart mitt favoritdjur just nu =)

Du kan få låna min ficklampa

Tröttare än på länge.. Det är mörkt, det är vågor åt alla håll och så händer det lite just nu. Har ännu inte fått några laster, så nu har vi legat en vecka. Och mest troligt så har jag en sträckning på flera ställen i överarmen, så jag måste vila den i en vecka ungefär.

Hela eftermiddagen och kvällen har jag suttit med massa frågor, som man bör göra för att testa hur mycket man kan om allt ombord. Det är flera moduler, och och varje tar en evighet.

Och hur står man ut med husmanskost i 10 veckor?? Koldolmar, stekt sill och kalvfilé? Och potatis till allt, kommer bli potatisförgiftad!

Idag upptäckte jag en ny sida hos mig själv. Jag är rädd för livbåtar.

Lyssnar just nu på Hassle och väntar på att klockan ska bli nio och veckans höjdpunk: Dokumetären 'Mighty Ships' på engelsk tv..

Scarlet

Stackars

Jag tycker lite synd om mig själv.
Igår liksom domnade min tumme bort. Den var lite öm och slö hela eftermiddan. Imorse när jag vaknade så var halva armen bortdomnad. Och den är det fortfarande.

Jag tycker lite synd om fiskargubbarna.
Igår var det så att vi behövde ankra om, för en liten engelsk fiskare hade sina nät och korgar precis där vi låg. Jag stod och körde ankarspelet, men fick stanna det flera gånger för att isak skulle skära av fisketampar som fastnat i kättingen. Och när ankarer var helt uppe och fastsatt, så hängde det en korg så fint från det. Har ingen aning om vad som var tänkt skulle vara i den korgen, men fiskaren fick nog snällt vinka hejdå till sin korg.

Idag är det fredag. Imorgon är det lördag, och då har jag varit ombord i fem veckor. "bara" hälften kvar!

Sen sist jag skrev har vi seglat Pembroke-Dublin-Pembroke-Plymouth-Falmouth. I Plymouth var jag i land och spenderade någon timme i ett stoort shoppincentra, och så blevde det en middag på McD .. Nu ligger vi till ankars igen, och det ser inte ut som vi får någon resa på ett tag nu.

Just, jag julpyntade lite ombord i lördags! Vet inte om det var någon mening, för det sägs att julen ska ställas in ombord iår. Kommer vi inte till någon vettig hamn kommer vi inte kunna få någon julmat, och heller ingen julmust.
jag försöker att förlika mig vid tanken på en jul utan julmusik, godis, lussebullar, SNÖ!, julmust och gran. Men då börjar jag nästan att gråta